Kies de juiste domeinnaam

De juiste domeinnaam kiezen is net zo belangrijk als het kiezen van een goede bedrijfsnaam. Beiden moeten de lading dekken zodat (potentiële) klanten direct zien waar ze mee te maken hebben. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want waar moet je nu op letten? In dit artikel staan wat do’s and dont’s waarmee het kiezen van de juiste domeinnaam een makkie wordt.

Om te beginnen
De meest generieke domeinnamen in Nederland zijn al “vergeven”, dit heet geregistreerd. Denk hierbij aan voetbal.nl, bank.nl, accountant.nl of auto.nl. Omdat de “makkelijke” domeinnamen al zijn geregistreerd is een beetje creativiteit geboden. SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) heeft tot nu toe ruim 5,5 miljoen domeinnamen geregistreerd. Zij registreren niet zelf, maar laten dit over aan registrars. Alleen een registrar mag bij SIDN registreren. Vaak wordt de registratie gedaan door een reseller, maar deze moet de registratie dus via de registrar laten lopen.

Bedrijfsnaam in de domeinnaam
Een goed uitgangspunt is om de bedrijfsnaam in de domeinnaam te verwerken, bijvoorbeeld dejong.nl. Een uitdaging is het echter wanneer je nu een schildersbedrijf bent gestart en je heet De Jong. Deze domeinnaam is al geregistreerd en is daardoor geen optie meer. Nadenken wordt nu wel gevraagd.

Branche in de domeinnaam
Vaak kiest men ervoor de branche te vermelden zodat duidelijk is wat het bedrijf doet. De kans dat schildersbedrijfdejong.nl geregistreerd is neemt al af doordat niet iedere De Jong een schildersbedrijf heeft. Gezien het aantal mensen dat De Jong heet in Nederland echter enorm is zal ook deze domeinnaam zeer waarschijnlijk geregistreerd zijn. Terug naar de tekentafel om creatief te zijn dus.

Koppelteken in de domeinnaam
Door de toevoeging van een (of meerdere) koppelteken(s) kun je het aantal schildersbedrijven die De Jong heten en een domeinnaam willen registreren verdubbelen. De een registreert schildersbedrijfdejong.nl en de ander schildersbedrijf-dejong.nl. In de praktijk zie je echter dat hetzelfde bedrijf beide varianten geregistreerd heeft om de kans op bezoekers te maximaliseren. Gelukkig zijn dit niet alle opties, maar creativiteit wordt nu wel belangrijk.

Creativiteit in de domeinnaam
Wanneer schildersbedrijf De Jong zich vooral richt op bedrijven kun je ook creatief zijn in die hoek: mkbschilder.nl of b2bschilder.nl zijn dan leuke alternatieven. Hiermee blijft voor de potentiële klant nog steeds duidelijk wat hij of zij kan verwachten, namelijk een schilder voor bedrijven. Té creatief werkt ook niet overigens, want wie denkt er bij schilder4urhome.nl aan schildersbedrijf De Jong?

Alles in de domeinnaam
Voor mkbschildersbedrijfdejong.nl heb je een aardig groot visitekaartje nodig om alle informatie te tonen. Toch kan het wel handig zijn om deze domeinnaam te registreren en de website op te hosten. Google is hier namelijk fan van en zorgt voor meer bezoekers. Een zoekopdracht in Google naar schildersbedrijf De Jong zal een aantal resultaten opleveren, waaronder deze domeinnaam. Voor communicatie met een korte domeinnaam kan dan mkbschilder.nl of b2bschilder.nl uit de vorige alinea gebruikt worden.

Wat nog meer
Voor een bedrijf dat zich 100% richt op de Nederlandse markt is een .nl domeinnaam voldoende. Hier zijn best nog wat domeinnamen beschikbaar die aanspreken, zeker wanneer de bedrijfsnaam een beetje “apart” is. Wanneer de focus internationaal is en de bedrijfsnaam nog bespreekbaar is omdat het bedrijf nog wordt opgericht, is het verstandig om rekening te houden met een internationale naam. Kijk hierbij of de meest gangbare TLD’s (Top Level Domain) beschikbaar zijn: .com, .eu, .de, .nl, .biz, .net of .info.  Voor een specifieke branche (zoals horloges) is .watch een goede TLD.

Samengevat
Denk groot en werk met kleine stapjes naar je doel. Houd hiermee rekening met de beschikbare domeinnamen. Wees creatief, maar niet té creatief.

Voor advies of een domeinnaamregistratie staat J&T Hosting voor u klaar. Wilt u direct bestellen kunt u naar het bestelformulier en voor vragen vult u het contactformulier in.